محمود نجفی؛ حمید رضا مقامی؛ جواد حسینی؛ نصرت جعفری
چکیده
هدف اساسی پژوهش حاضر، بررسی میزان استفاده از تکنولوژیهای نوین آموزشی و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در مدارس استان سمنان و ارائه راهکارهای مناسب بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. بدین منظور نمونهای شامل 600 نفر دانشآموز، 300 نفر معلم، 200 نفر مدیر از مدارس استان سمنان با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند و پرسشنامههای ...
بیشتر
هدف اساسی پژوهش حاضر، بررسی میزان استفاده از تکنولوژیهای نوین آموزشی و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در مدارس استان سمنان و ارائه راهکارهای مناسب بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. بدین منظور نمونهای شامل 600 نفر دانشآموز، 300 نفر معلم، 200 نفر مدیر از مدارس استان سمنان با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند و پرسشنامههای وضعیت استفاده از فناوریهای نوین آموزشی، زیرساختها، موانع استفاده از تکنولوژیهای نوین آموزشی روی آنها اجرا گردید. دادهها با استفاده از شاخصهای توصیفی و آزمون خی دو مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که میزان برخورداری و استفاده از تکنولوژیهای نوین آموزشی در دانشآموزان استان سمنان در حد متوسط میباشد. همچنین نتایج پژوهش حاضر نشان داد که مهمترین مانع استفاده از فناوریهای نوین آموزشی از دیدگاه معلمان و مدیران مانع اقتصادی است. پسازآن مهمترین موانع به ترتیب عبارت بودند از موانع راهبردی، آموزشی، فنی، حقوقی و فرهنگی. همچنین بین استفاده از فناوریهای نوین آموزشی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری مشاهده شد. درمجموع نتایج حاکی از وضعیت مطلوب و متوسط استفاده از فناوریهای نوین آموزشی ازنظر دانش آموزان و نیاز به برنامهریزی در جهت حل مشکلات اقتصادی و رفع موانع آموزشی بود.